دوربین ARRI AMIRA 4K UHD
بالاخره یک دوربین 4K از ARRI
آپدیت جدید AMIRA با امکان ضبط داخلی UHD
خبرهایی از یک دوربین ARRI 4K و حتی شایعاتی در مورد یک دوربین 6K 65mm شنیده بودیم. اما این اخبار تا به امروز صورت خارجی به خود نگرفته بود. اولین دوربین 4K از ARRI نه در قالب یک مدل جدید که به صورت یک آپدیت نرم افزاری برای AMIRA عرضه خواهد شد که امکان ضبط داخلی با فرمت ProRes در اندازه ۳۸۴۰×۲۱۶۰ UHD تا ۶۰ فریم در ثانیه را فراهم می کند.
آپدیت نرم افزاری!
این آپدیت نرم افزاری تا اواخر سال ۲۰۱۴ برای AMIRA عرضه خواهد شد. اما مسئله ای که اینجا مطرح می شود این است که فناوری سنسور در ALEXA و AMIRA مشابه است و ARRI هنوز یک سنسور 4K در دوربین هایش ندارد؟
این کمپانی در مصاحبه مطبوعاتی خود اعلام کرده که ظاهرا در حال upsampling (عملیات بهینه سازی کیفیت تصویر کوچک تر و تبدیل آن به تصویر بزرگتر) رزولوشن دوربین خود از ۳.۴k به ۳.۸k است. (آن دسته از دوربین هایی که بدون این آپدیت ارسال می شوند، نیاز به کالیبره مجدد دارند)
برای فیلم های بلند سینمایی، upsampling به 4K را می توان پس از اعمال جلوه های بصری و دیگر عملیات پس از تولید بر روی رزولوشن ۲K به انجام رساند. اما در مورد پروژه های کوتاه تر وسریع تر، ممکن است زمان و منابع مورد نیاز برای چنین پروسه ای در مرحله پس از تولید موجود نباشد، و همین امر امکان گرفتن خروجی 4K یا UHD را مستقیما از خود دوربین ضروری می سازد.
خروجی UHD در AMIRA
خروجی UHD در AMIRA از همان فیلتر up-sample ۱.۲x کارآمدی استفاده می کند که به وضعیت Open Gate در ALEXA اجازه می دهد تا عملکرد تصویری دوربین را برای پخش 4K بهینه سازد. ضمن اینکه از همان پیکسل های سنسوری استفاده می کند که در کلاس خود بهترین هستند. Up-sample به UHD در داخل خود دوربین و در لحظه اتفاق می افتد.
ضمنا در صفحه ای از وبسایت این کمپانی ظاهرا به این نکته اشاره شده که ممکن است در مقطعی بتوان سیگنال UHD را از دوربین به بیرون فرستاد.
سنسور سری AMIRA
گفته شده که دوربین ۱۶:۹ AMIRA از همان سنسوری برخوردار است که در برخی مدل های ALEXA نیز وجود دارد، اما چند احتمال وجود دارد. یا سنسور همواره ۴:۳ بوده و آنها در زمانی که سخت افزار موجود قابلیت بیشتری نداشته، عنوان ۱۶:۹ را بر آن گذاشته اند و یا سنسورهای ۱۶:۹ و ۴:۳ متفاوتی وجود دارد که هر دو دارای رزولوشن یکسان ۳.۴K هستند. احتمال قوی تر این است که این همان سنسور ۴:۳ است که به دلیل سخت افزار داخلی، در برخی مدل ها محدود شده بوده است.
وضعیت Open Gate
اما اجازه دهید نگاهی داشته باشیم به آنچه ARRI درباره وضعیت Open Gate در ALEXA XT می گوید، که به گفته خود این کمپانی همان اتفاقی است که به صورت داخلی در آپدیت AMIRA UHD در حال وقوع است (احتمالا AMIRA از نسبت تصویر کامل ۱.۵۵:۱ به ۱۶:۹ یا ۱.۷۸ کراپ می شود): (برای مشاهده در اندازه اصلی روی عکس کلیک کنید)
و این هم نگاهی به فضاهای ضبط مختلف ALEXA، که فضای کامل سنسور را با رنگ مشکی متمایز کرده است: (برای مشاهده در اندازه اصلی روی عکس کلیک کنید)
با وجود اینکه ARRI رزولوشن 4K را در عمل در یک مدل متفاوت دارد، اکنون در حال عرضه این آپدیت است. چرا که بسیاری از دیگر دوربین ها این امکان را دارند و برخی از پروژه های سینمایی نیز به دنبال آن هستند.
با اینکه هنوز با رویکرد فراگیر نسبت به روزولوشن 4K و UHD برای پخش تصویر فاصله داریم، تعداد روز افزونی از مشتریان ما می خواهند امکان ارتقای تصاویر خود به 4K را داشته باشند تا در صورتی که در آینده این رزولوشن به رزولوشن استاندارد پخش تبدیل شد، بتوانند بر طول عمر برنامه های خود بیفزایند.
تصاویر UHD
برای آن دسته از تولیداتی که به تصاویر UHD نیاز دارند، AMIRA اینک امکان ضبط تمام کدک های ProRes در رزولوشن Ultra HD 3840×2160، مستقیما روی کارت های CFast 2.0 داخل دوربین، و تا ۶۰ فریم در ثانیه را فراهم می کند.
این امکان که از طریق یک لایسنس نرم افزاری (و نیز کالیبره کردن سنسور دوربین های عرضه شده AMIRA) حاصل می شود، در پاسخ به بازخورد مشتریان AMIRA ارائه شده است. آنچه دستیابی به این موفقیت را ممکن ساخته، کیفیت تصویر استثنایی این دوربین، توان پردازشی آن، و معماری قابل برنامه ریزی مجدد سیستم آن می باشد.
در صورتی که یک پروژه تولید بخواهد یک جریان UHD را از تولید تا پخش دنبال کند، یا صرفا تصاویر UHD را به منظور آمادگی در مواجهه با پیشرفت های آتی صنعت سینما ذخیره کند، AMIRA اینک راهکار مناسبی را پیشنهاد می کند که نیازمند هیچ پردازش اضافی در مرحله پس از تولید نیست.
و اما چه کسانی از این امکان استفاده می کنند؟
“رالف استینمن” تصویربردار آثار حیات وحش که امسال به شکرانه کار با AMIRA روی مجموعه Wild Arabia کانال BBC نامزد دریافت جایزه Emmy شد، هم اکنون از این دوربین روی فیلمی برای کانال Disney Nature کار می کند.
او می گوید: “برای تصویربردارانی مثل من که با تجهیزات خودشان کار می کنند، آپدیت UHD برای آمادگی در مقابل پیشرفت های آتی بسیار خوب است. از این پس اگر از طرف تولید برای کیفیت UHD فشار وارد شود، می توانم کار باAMIRA را ادامه دهم بدون اینکه نگران کیفیت تصویر یا قابلیت اطمینان دوربین باشم.”
با وجود اینکه AMIRA برای رسیدن به کیفیت UHD به Upsampling متوسل شده، اما این upsample از رزولوشن پیکسلی اصلی دوربین تنها اندکی فاصله دارد. البته در گذشته دوربین های بسیاری از این روش برای رسیدن به کیفیت ۷۲۰p یا ۱۰۸۰p بهره گرفته اند مثل Panasonic HVX، بعضی مدل های JVC، و بسیاری دیگر.
بهره بری از پیکسل های بهتر به جای تولید پیکسل های بیشتر
تصاویر دوربین ALEXA تا این مقطع بسیار خوب بوده، چرا که ARRI به جای اینکه صرفا پیکسل های بیشتری تولید کند، پیکسل های بهتری تولید کرده و تصاویر آن حتی برای وضعیت ۲.۸K RAW تا حدی Down sample شده اند، که در نهایت تصویر واضح تر و شفاف تری به دست می دهد.
اکنون این دوربین با انجام عکس این عمل، سنسور خود را به رزولوشن بیشتری سوق داده است. وضعیت Open Gate در XT بیشتر ابزاری بود برای VFX یا جابجایی تصویر و بعد از آن کمی کوچک کردن اندازه، اما این وضعیت ضبط UHD ProRes اساسا از تمام فضای سنسور استفاده می کند تا یک خروجی 4K به شما بدهد.
از آنجا که هدف اصلی AMIRA پخش است، و پخش در بیشتر جهان هنوز به کیفیت 4K نرسیده، بیشتر این تصاویر همچنان به تصویر کوچکتر ۱۰۸۰p تغییر اندازه خواهند داد. اما پیاده سازی 4K در ARRI و مقایسه آن با دوربین های دیگری که دارای رزولوشن ۴K یا (در مورد RED) بالاتر از آن هستند، جالب توجه خواهد بود.
تکنولوژی در کمپانی ARRI
شکی نیست که کمپانی ARRI از مهندسین زبده ای برخوردار است، بنابراین عجیب نخواهد بود اگر ببینیم که یک تصویر کمتر از ۴K دوربین آن همچنان قابل مقایسه یا حتی بهتر از تصویر دوربین هایی است که دارای سنسور 4K یا بالاتر هستند.
اینکه چه زمانی شاهد یک مدل 4K از این کمپانی خواهیم بود هنوز مشخص نیست، اما مشخص است که تعداد قابل توجهی از کاربران ARRI تقاضای ۴K داشته اند که این کمپانی به صرافت افتاده این امکان را به صورت داخلی در یکی از مدل های خود فعال کند.
منبع: Nofilmschool.com